lauantai 8. syyskuuta 2007

Kolmen kympin kriisi

Tämä on kolmaskymmenes postaukseni. Olen keskittynyt niin monessa perättäisessä tekstissä pelkkään uikuttamiseen, että haluaisin kirjoittaa jotain rakentavampaa.

Aloitan nyt kuitenkin sillä, että olen huomannut tulleeni aggressiivisemmaksi. Pienikin ärsyke riittää kohottamaan verenpainetta. Pankkiautomaatille erään tapahtuman äärellä jonottaessa joku ohi kulkija tokaisi seurassaan olleelle henkilölle: "katso nyt, nuokin ovat tuhlanneet kaikki rahansa". No en ole ttu mitään tuhlannut! Pienikin vastoinkäyminen, ja olen sisäisesti raivon partaalla. Yritän parhaani mukaan pitää ulkokuoreni tyynenä, mutta sisällä kiehuu. Kuin haavoittunut peto, joka nurkkaan ahdistettuna puolustaa itseään hyökkääjää vastaan. Se näkyy täällä blogistanissakin.

Voiko se johtua lääkkeistä? Muistelisin niille luvatun sellaisiaki sivuvaikutuksia. Olen tosin popsinut niitä jo aika pitkään, joten tuskin on kyse siitä. Olenko vain joutunut entistä ahtaammalle? Vai voiko tämä liittyä paranemisen prosessiin. Että opettelen tuntemaan myös aggressioita? Että opettelen puolustamaan itseäni? Että alan tuntea olevani jollakin tapaa arvokas? Etten enää suostu kynnysmatoksi? En tiedä.

Ajattelin tänään laittaa ulko-oveen tiivistenauhaa, kun alkaa tuulla aika kylmästi ovenraosta. Maalasin kesällä ovenkarmit, ja jäi silloin tiivisteet laittamatta.

Alkaisi jo se terapia. Olo on kuin lapsella jouluaattona. Milloin se pukki tulee, ja saadaan lahjoja. Mitä minä toivoisin lahjaksi? Toivoisin löytäväni terveyden- ja sairauden tunteet. Että tietäisin, mikä on tervettä, ja mikä sairasta, masennukseen kuuluvaa. Toivoisin löytäväni ne ajatus- ja toimintamallit, jotka vievät minua metsään, ja oppivani muuttamaan niitä. Toivoisin, että saisin valmennusta ja kannustusta, että joku kertoisi miten edistyn, että joku osaisi antaa oikeita asioita harjoiteltavaksi. Sitä minä joulupukilta odotan.

Kun vielä asuin lapsuudenkodissani, joulut olivat pahinta aikaa. En kestänyt saada lahjoja. Toisten kiltteys tuntui aivan liialliselta. Ja jotenkin olin kuitenkin aina myös pettynyt. Olen huono kestämään pettymyksiä. Toissajouluna sain paketin, jossa näytti olevan pressokeitin, jollaisesta olin haaveillut pitkään. Se oli paras lahjani pitkiin aikoihin, kunnes avasin laatikon, ja löysin sieltä jo valmiiksi itselleni kuuluneen höylän. Kiva... Koska olimme appilassa, en edes pystynyt pakenemaan pettymystäni nuoleskelemaan. Naurettavaa, että aikuinen mies ei kestä tuollaista pettymystä, mutta minkäs teet.

Pahin kaikista kuitenkin oli viimeisin joulu, jonka olimme kotona. Jostain syystä näytti siltä, että aikuiset olivat olleet todella kilttejä. En käsitä mistä ne kaikki lahjat olivat tulleet, sillä niitä oli valtava vuori. Lapset vastaavasti saivat paketteja niin vähän, että se tuntui todella pahalta. Lapsetkin sitä ihmettelivät, ja osasin niiiin hyvin eläytyä heidän pettymykseensä. Olisi pitänyt tarkistaa asia ennakolta. Tyhmä-tyhmä-tyhmä! Ei ollut MITÄÄN oikeita sanoja. Pelkästään vääriä. Eihän ne lahjat pääasia ole, paitsi lapsille.

Ja vielä yksi varhaisempi pettymys. Muistan sen hyvin elävästi. Olin aika pieni, kun meille tuli setä-vieras. Olimme kai aika köyhiä, eikä meillä juurikaan mitään herkkuja syöty. (Muistan, että usein syötiin pelkkää perunaa suolan ja voin kera). Silloin kuitenkin isäni sanoi, että autossa oli pussillinen munkkeja, ja pyysi minua hakemaan ne. Olin onneni kukkuloilla, kun tulin pusseineni takaisin sisään. Munkkien sijaan pussissa kuitenkin oli pultteja. Aika pettynyt olin. En ollut hyvä kestämään pettymystä silloin, enkä ole sitä vieläkään. Usein hyvinä hetkinä rakennan mieleeni kuvia hienosta elämästä, suuresta parannuksesta, jonka jälkeen elän täydellisen kurinalaista elämää. Mutta sitten tulee aina pettymys, joka syöksee minut alimpaan helvettiin. Sellaiseen toivottomuuteen, että yritän vältää innostumista ja suuria toiveita.

"Toi-vo-on-vain-en-sim-mäi-nen-as-kel-tiel-lä-pet-ty-mys-ten"

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Salaam alaykum wa-rahmatullaah (rauha olkoon sinun kanssasi),

En ole väittänyt, että sinä olet kiihkoateisti, mutta sanoin vain miten kiihkoateistin ja suvaitsemattoman ihmisen käy. (huom. henk. koht. mielipiteeni).

Miksikö sanoin, että sinun näkökulmallasi ei välttämättä ole mitään väliä minulle... Juuri siksi, että jos joku on jo tuominnut minut tuntematta minua, olen havainnut empiirisesti, ettei ole mitään järkeä hukata aikaa ihmisiin, jotka ovat jo sulkeneet korvansa. Ei helmiä sioille, kiitos.

Ja minulla EI ole aikaa kirjoitella minulle mitättömistä jutuista. Keskityn päämääräni tavoitteluun ja inshallah saavutan päämääräni.

En ole kaupittelemassa sinulle mitään. Voit laskea sotakirveesi.

Voisin selittää sinulle miksi en halua negatiivisia latauksia ympärilleni, mutta koska olet jo laittanut kuulosuojaimet korvillesi, en halua tuhlata aikaa.

Tiedän, että jotkut ihmiset ovat pahoja, mutta sen takia koko ihmiskuntaa pidä leimata. Olet tainnut vetää omista pienistä havainnoistasi aika harhat suuret yleistykset.

Junior Jones (vai pitäisikö sinut suomentaa Nuorempi Jones????) valitettavasti puhun yli seitsemää kieltä ja valitettavasti olen asunut ulkomailla ja reissannut yli maapallon puolet piiristä. Anteeksi että se vaikuttaa jotenkin sanavalintoihini. Sinun kannattaa itseä täydellistä suomen kielen puhujaa, jos kieliseikat häiritsevät. Suomi ei ole vahvuuteni.

Uskon, että tämä vastaus riittää sinun lukuhetkellesi.

Minulla ei ole tapana tunkea päätä sinne, missä sitä ei tarvita.

Minunkin tekstiini jaa olla välinpitämätön, en ole yhtään pahoillani siitä. Mutta negatiivisuus ei ole hyväksi, joten mielummin ignoora tekstini kun sohi umpimähkään miekalla suljettua arkkua.

Ja pahoittelen suuresti, että en ole niitä tyyppejä riemuksesi, jotka kulkevat varjossa. Ihmiset, jotka tuntevat minut, kutsuvat minua Noor:iksi. Se tarkoittaa "valoa".

Olen vastannut nyt viestiisi ja tehnyt sen, mitä pitääkin tehdä. Kohdellut sinua niin kuin sinä ansaitset tulla kohdelluksi. Antanut maapallolle mitä se halusi, vastauksen syytöksiin.

W'salaam.

Jr. Jones kirjoitti...

Noor, olen ilmeisesti (ja toivottavasti) antanut sinulle aika yksipuolisen käsityksen itsestäni. Toivon, että kykenet näkemään sen vain yhtenä puolena minusta.

Myönnän, että herätit minussa epäluuloja, mutta siksi otin asian puheeksi, ja halusin selvittää sen. Olen edelleen kiinnostunut vaihtamaan ajatuksia, enkä minä luojan kiitos koe sinua enää minkäänlaiseksi uhaksi. Siltä osalta tunnen nyt itseni pahuksen typeräksi.

Edellinen vastauksesi sitten synnytti minussa jotakin, mitä en osaa tarkalleen eritellä. Sieltä se sotakirveskin sitten nousi esiin. Mutta Brimin kommentin luettuani hautasin sen jo, enkä enää ole sotajalalla.

En minä toivonut, tai enää tuossa vaiheessa uskonutkaan, että olisit mikään roisto. En vain ymmärrä, miksi sinä haluat pysyä niin piilossa... Pelkäätkö kenties, että jos sinut nähdään, niin muut tulevat ennakkoluuloisiksi tai jotakin?

No, jos nyt totta puhutaan, niin ei tuo vieraiden kielien käyttö minua häiritse mistään muusta syystä, kuin etten itse ymmärrä mitä sanot. Mutta sehän on minun heikkouteni. Tuo monipuolisuutesi on rikkaus, minunkin mielestäni. Ja käytänhän minä totta tosiaan itsekin vieraskielisiä ilmauksia.

Olen huomannut, että jokin minun tavassani ilmaista asioita, saa muut hermostumaan. Ehkä olen vähän ylidramaattinen, ehkä osoittelen sormella sellaisia asioita, joita toiset eivät halua nähdä, tai jotain. Yritän kehittyä tässä asiassa.

Silläkin uhalla, että tämä saa sinut katoamaan tavoittamattomiini, sanon sinulle kuitenkin tämän:
Sinusta kuultaa läpi halveksuntaa heikkoutta ja tarkoituksettomuutta kohtaan. Minä koen itseni aika heikoksi, ja myös melko tarkoituksettomaksi. Siksi se, minkä minä koen ylenkatseena, loukkaa minua. Voin kokea asian ihan väärinkin, mutta tämä taisi olla se seikka, joka sai minut kaivamaan sotakirveen esiin.

Ja ihan tosissani kysyin, että haluatko sinä kyseenalaistaa itseäsi ja omia motiivejasi tai ajatusmallejasi? Tai onko se sinusta tarkoituksenmukaista?

No niin, kaikella kunnioituksella Noor sinua kohtaan, mutta myös itseäni. Toivon, että voit antaa anteeksi syytökseni ja asiattomuuteni, ja että kuulen sinusta vielä.

Anonyymi kirjoitti...

Salaam alaykum,

"Olen huomannut, että jokin minun tavassani ilmaista asioita, saa muut hermostumaan." *hymähtää itsekseen* Usko tai älä, en ole hermostunut sinulle. Erittäin harvoin hermostun ihmisille. Kuten totesin, en viljele negatiivisia asioita ympärilleni.

"Sinusta kuultaa läpi halveksuntaa heikkoutta ja tarkoituksettomuutta kohtaan. Minä koen itseni aika heikoksi, ja myös melko tarkoituksettomaksi. Siksi se, minkä minä koen ylenkatseena, loukkaa minua." -En halveksu heikkoja ihmisiä heikkouden vuoksi. Mutta jos kyse esimerkiksi luonteen heikkoudesta, asia on eri...

Jos ihminen on liian heikko luonteeltaan, (tietää mikä on oikein, mutta on liian heikko tehdäkseen niin) en näe hänen luonteessaan mitään kunnioittamisen arvoista.

J.J: minä olen esillä. Omassa reaalielässäni. En ole pimeissä varjoissa. Kestän päivänvaloa. Olen esillä niille ihmisille, joille tahdon olla esillä.

Jotkut haluavat olla enemmän esillä kun toiset. Kunnioita niitäkin, jotka eivät halua paljastaa kaikkea itsestään kaikille ja sillä tavoin häpäistä itseään...

Rihmakakorut ovat kaupassa kaikkean kosketeltavissa ja katsottavissa. Timantit pidetään laatikoissa suojattuina. :)

Jr. Jones kirjoitti...

Voi Noor, sinun valkeutesi ja ystävällisyytesi sokaisee minut!

"En viljele negatiivisia asioita ympärilleni."

"Jos ihminen on liian heikko luonteeltaan, (tietää mikä on oikein, mutta on liian heikko tehdäkseen niin) en näe hänen luonteessaan mitään kunnioittamisen arvoista."

"Kunnioita niitäkin, jotka eivät halua paljastaa kaikkea itsestään kaikille ja sillä tavoin häpäistä itseään..."

"Rihmakakorut ovat kaupassa kaikkean kosketeltavissa ja katsottavissa. Timantit pidetään laatikoissa suojattuina."

Eikö sinustakin yksi noista neljästä kommentistasi tunnu olevan ristiriidassa muiden kanssa? Tuo, että asetat itsesi timantiksi ja muut rihkamaksi kertoo hyvin paljon tavastasi suhteutua kanssaihmisiisi.

Kerrohan minulle Noor, miksi timantit olisivat arvokkaampia kuin rihkama? Nehän ovat pelkkiä kiviä muiden joukossa.

Sinä olet Noor kompastumaisillasi omaan näppäryyteesi sahatessasi omaa oksaasi.

Olin aluksi pahoillani siitä, ettei välillemme syntynyt kunnon kontaktia, koska luulin sitä omaksi syykseni. Mutta näköjään se johtuikin sinusta.

Rauha elämällesi Noor, toivottavasti löydät vielä polun sinne johonkin, minne olet menossa. Ehkäpä se alkaisi siitä, että hyväksyt kaiken rajallisuuden, ja oppisit arvostamaan myös rihkamaa. Ja hyväksyisit heikkouden osaksi inhimillisyyttä, osaksi myös sinua itseäsi.

Opin muuten sinulta tärkeän asian: minä en automaattisesti ole väärässä, eikä maailmanmies välttämättä ole sohvaperunaa viisaampi. Ansiostasi itsetuntoni koheni taas kunnon askelen verran.

Anonyymi kirjoitti...

Salaam alaykum

*naureskelee* Sinun sivistyksesi määräisi sokaisee minut. Oikein voin melkein huomata, kuinka paljon sivistystä olet saanut.

Jos sinä et tajua mitä timanteilla tarkoitan, olen pahoillani..

Minä ole yhtään pahoillani siitä, vaikka en olisi missään tekemisissä. Sinä ansaitset kaltaistasi seuraa...indeed.

Hyvä, jos sun itsetunto koheni. Suomalaisilla kun on sen kanssa vähän ongelmia.

En ole sanonut halveksivani ketään.

Hyvää jatkoa sullekkin...

Hienoa, kun osaat syyttää mua omista haukkumistasi. Sopii mulle.. EVVVK...

Jr. Jones kirjoitti...

No mitä sinä niillä timanteilla tarkoitit? Älä ala tuollaista jos et kerran tajua, niin antaa sitten olla. Voihan sitä selittää, jos toinen ei ymmärrä.

Etkä sinä vastaa mihinkään itseesi kohdistuvaan kritiikkiin. Sinä vain väistät sen.

Jep, pitää paikkansa, että suomalaisilla on itsetunnon kanssa ongelmia. Enkä minä sitä mitenkään häpeä. Se on ongelma, jolle pitäisi tehdä jotain, ja aloitan sillä saralla itsestäni ja lapsistani parhaani mukaan.

Ei halveksuntaa tarvitse ääneen sanoa. Sen voi lukea vaikka tuosta "sinä todella ansaitset kaltaistesi seuraa" -kommentistasi, noin esimerkiksi.

Miksi vieritän vastuuta sinulle?
Lähtökohta:
Kysyin mikä olet miehiäsi, koska olin huolissani "ystävästäni". (Hän on minun ystäväni, vaikken minä olisikaan hänen.)

Sinä kimpaannuit hieman, ja minä kimpaannuin lisää.

Sitten minä tarjosin sovintoa, mutta sinä puukotit ojennettuun käteen. Tästä minä tulin siihen tulokseen, ettei sinun kanssasi voi ryhtyä mihinkään, ja kerroin sen myös sinulle, sekä yritin konkreettisesti osoittaa epäloogisuutesi asiassa. Lisäksi olin tahallani ilkeäkin, myönnän sen.

Tästä huolimatta olin vielä valmis aloittamaan alusta, Brimin blogissa, kun sain sinusta uutta tietoa, ja ymmärsin sinua paremmin.

Sinä sen sijaan sivuutit kaiken kritiikin, ja puukotit uudelleen. Sinulla ei tunnu olevan minkäänlaista halua tai kykyä asettaa omia tekojasi tai sanojasi kyseenalaiseksi, tai vastata kritiikkiin asiallisesti.

Noin minä sen näin. Sinä varmaan näit asian jollakin toisella tavalla?

Ja edelleenkään minulla ei ole mitään sitä vastaan, että keskustelisin kanssasi, ja vastaisin kysymyksiisi, jos sellaisia esittäisit.